Guide to Online Beauty & Fashion Shopping – Verzenden, tracking & retourneren.

Welkom in deel 2 van mijn online shopping-gids! Als je geen idee hebt waarover ik het heb, lees je best even mijn intro. Als je deel 1 gemist hebt, dan kan je het hier lezen. En voor alle duidelijkheid:

shopaholicDe betaling is gebeurd en nu mag je ongeduldig wachten op je pakje. Veel websites geven een indicatie van de leveringstijden op hun website. Raadpleeg die altijd! Je wil geen jurk bestellen voor een feestje dat overmorgen plaats vindt, wanneer de leveringstijd vijf werkdagen is.

mac

Sommige websites bieden verschillende verzendmethodes aan. De populairste zijn:

Koerierdiensten: DHL, UPS, FedEx …

Global-Express-Service-DHL-TNT-FedEx-UPS-EMS-

Als ik één verzendmethode mag kiezen, kies ik altijd DHL. Zij hebben de beste service ooit! Met DHL weet ik zeker dat ik mijn pakje binnen twee dagen in mijn handen zal hebben. Concreet voorbeeld: Selfridges werkt uitsluitend met DHL. Ik plaats mijn bestelling meestal op zondag. Op maandag krijg ik bericht dat Selfridges mijn pakje heeft gegeven aan DHL. Ik mag er 100% zeker van zijn dat ik mijn pakje dinsdag bij mij zal hebben. Als ik niet thuis ben, laten ze het pakje niet achter bij de buren. In plaats daarvan word je telefonisch gecontacteerd door een echt vriendelijke DHL-persoon die vraagt wanneer ze het pakje moeten leveren. Dit kan al vanaf de volgende dag.

dhl

Voor koerierdiensten betaal je meestal wat meer verzendkosten, maar je bent ook zeker van een top service. Forever 21 heeft bijvoorbeeld heel betaalbare kledij, maar ze rekenen wel 6.00 euro verzendkosten aan. Je pakje wordt dan ook in speed tempo geleverd door UPS. Koerierdiensten werken heel snel en je kan het pakje stap voor stap volgen via een tracking-code (en dat geeft altijd een gerust gevoel).

Nationale post: BPost, PostNL, Royal Mail …

bpost-logo_2

De goedkoopste en traagste verzendmethode is via nationale post. In België is dit Bpost, in Nederland PostNL, in Groot-Brittannië Royal Mail … Als je pakje gratis wordt verzonden, dan heb je veel kans dat het via de gewone post is.

Bij de nationale post kan je onderscheid maken tussen pakketpost en briefpost. Briefpost kan je nooit volgen met een tracking-code. Het pakje kan ook groter dan een enveloppe zijn om mee te gaan met de briefpost. Zolang het in de postzak van de postbode kan en niemand voor het pakje hoeft af te tekenen, kan het via briefpost. Notoire briefpost-verzenders zijn Topshop en Dorothy Perkins (die allebei bij Arcadia Group horen).

Pakketpost kan je meestal wel traceren. Tot aan de grens kan je het traceren via de track and trace van het land van herkomst. Vanaf België is dit via BPost. Pakketpost wordt altijd aangetekend verzonden. Dit betekent dat iemand thuis moet zijn om af te tekenen en het pakket in ontvangst te nemen. Als niemand thuis is, gaat het pakje naar je postkantoor. Daar kan je het vanaf de volgende werkdag ophalen.

Kiala

kiala

Kiala heeft allerlei afhaalpunten, waar je bestelling naartoe verzonden kan worden. Je kiest het Kiala-punt dat het dichtst bij je thuis of werk is en haalt het pakje daar af. Echt praktisch vind ik dit niet, maar misschien is het iets voor jou.

Retourneren

Je keek zo uit naar die paar botten, maar eenmaal aan je voeten lijken je benen lomper dan die van een rugby-speler. Terugsturen die handel! Eerste wat je moet doen: heel aandachtig de retour-instructies lezen. Sommige dingen mag je niet retournereren (alles wat met hygiëne te maken heeft: piercings, oorringen, geopende make-up …).

topshop

Bij kleding, schoenen … is retourneren bij sommige webshops gratis, bij andere moet je het zelf betalen, maar mag je zelf kiezen hoe je het retourneert en bij nog andere kan je aan een forfaitaire prijs je pakje terugsturen via een koerierdienst. Daarom is het heel belangrijk de retour-instructies te lezen. Alle webshops hebben een beperkte retour-periode; bij Zalando is dit momenteel 100 dagen. Bij Asos is dit bijvoorbeeld 28 dagen.

return

Volg alle stappen nauwgezet! Soms moet je online iets aanvinken bij je bestelling, soms moet je de klantendienst contacteren: enfin, wat het ook is, doe het! Anders ben je je bestelling en misschien ook je geld kwijt.

Ziezo, dit was weer een stevige brok informatie. Als je vragen hebt, mag je ze – zoals steeds – in de comments stellen! En kom overmorgen terug als je wil weten hoe je geld kan uitsparen en wanneer je importkosten moet betalen. Tot dan!

Wanneer je pas na 6 werkuren beseft dat je uw top omgekeerd aan hebt pic.twitter.com/ztLWN1ntce

Tags

9 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge