My School Story TAG

Sinds maandag zit er weer veel jeugd vol gierende hormonen op de trein tijdens spitsuur. Dit betekent één ding: het nieuwe schooljaar is begonnen. Hopelijk hebben mijn schoolgaande lezers een fijne eerst week achter de rug! Ik ga niet meer school, maar zit wel vol nostalgie over mijn schooltijd. Daarom doe ik vandaag de ‘my school story’ TAG, die Mascha van Beautygloss heeft opgesteld!

  • Hoe oud ben je en zit je nog op school?

Ik ben al drie jaar aan het werk en voel me ook te oud om nog op de schoolbanken te zitten.

  • Welk niveau(s) heb je gedaan?

In het middelbaar zat ik op een strenge nonnen-school (we hadden een uniform en alles) en deed ik Humane Wetenschappen (en op mijn school was dat niet de vuilbak van het ASO ). Daarna heb ik een lerarenopleiding gevolgd aan de hogeschool. Toen ik afstudeerde, had ik eerlijk gezegd nog geen zin om te werken. Daarom heb ik een schakelprogramma en een Master in de Taal -en Letterkunde gevolgd aan de universiteit.

In het middelbaar moesten wij een "dekkleedje" gebruiken. Dat was eigenlijk een tafellaken, dat de schoolbanken moest beschermen. Uiteraard was er niets leuker dan je dekkleedje met Typex op te fleuren.

In het middelbaar moesten wij een “dekkleedje” gebruiken. Dat was eigenlijk een tafellaken, dat de schoolbanken moest beschermen. Uiteraard was er niets leuker dan je dekkleedje opfleuren met Typex.

  • Vond je school leuk?

Dat ging wel. Ik had liever vakantie, maar ik ben nooit vol tegenzin naar school vertrokken. Ik was niet populair, noch onpopulair. Ik vond het vooral leuk om mijn vrienden te zien.

  • Wat vond je het leukste vak op school?

De creatieve vakken, zoals muzikale opvoeding, plastische opvoeding en esthetica, waren volledig mijn dada. De Germaanse taalvakken (uitgenomen Duits) konden ook op mijn sympathie rekenen. Aangezien ik voor Humane Wetenschappen gekozen had, vond ik gedragswetenschappen (psychologie, sociologie, antropologie …) en cultuurwetenschappen (politiek, media, kunst …) ook heel interessant.

Tien jaar geleden schreef ik dit. Zoek de fouten!

Tien jaar geleden schreef ik dit. Zoek de fouten!

  • Wat vond je het stomste vak op school?

Alle exacte wetenschappen: wiskunde, fysica, chemie en biologie. Ik vond ze niet zozeer stom, maar ik verstond ze niet! Pas na anderhalf jaar, en veel bijlessen, begreep ik ongeveer het verschil tussen protonen, neutronen en elektronen. Voor die vakken bengelde ik altijd rond de 55 procent.

  • Hoe laat stond je op om naar school te gaan?

Dat moet rond 7:15 uur geweest zijn.

  • Hoe ging je naar school? Fiets, bus, etc.

Ik werd met de auto afgezet aan school. Soms door mijn ouders, andere keren door de ouders van vriendinnen uit de buurt.

  • Wat voor schooltas gebruikte je?

In het begin van mijn middelbare carrière was Eastpak hét merk dat je moest hebben. Daarna heb ik eventjes rondgelopen met een ribfluwelen roze Jansport rugzak (ik zat toen in mijn hippie-tijd). Vanaf het hoger onderwijs ben ik overgeschakeld naar een grote handtas.

Oja: een decennium geleden heb ik ook een zware gothic tijd met veel kohl potlood gekend.

Oja: een decennium geleden heb ik ook een zware gothic tijd met veel kohl potlood gekend.

  • Welke beautyproducten zaten altijd in jouw schooltas?

Daar kan ik heel kort op antwoorden: niets.

  • Wat voor agenda had je vroeger?

In het middelbaar moest dit de agenda van school zijn. In het hoger liet ik een agenda bij HEMA maken, met eigen foto’s.

Aan de voorkant stond een prent van Yoshimoto Nara en aan de achterkant 'Les Pommes Masquées' van Magritte. Binnenin kon je ook foto's toevoegen.

Aan de voorkant stond een prent van Yoshimoto Nara en aan de achterkant ‘Les Pommes Masquées’ van Magritte. Binnenin kon je ook foto’s toevoegen.

  • Wat is jouw grootste schoolblooper?

Geen, denk ik? Ik was een zeer passief persoon op school . Mijn vriendin en ik kregen van onze leerkracht Frans de bijnaam: “les filles que je n’entends jamais”. Ik heb één keer gespijbeld, en toen werd ik op heterdaad betrapt. Ik ben veel gevallen, omdat ik niet stevig op mijn benen sta (nog steeds niet). Ik ben ook een paar keer te laat op school of in de studie aangekomen, omdat ik het lief nog wou zien. Veel strafstudie heb ik doorstaan!

Ik kan je wel een semi-spannend verhaal vertellen. Toen ik op één sombere ochtend op school aankwam, was mijn school omsingeld door scherpschutters en politie. ’s Ochtends was er een dievenbende in mijn school komen schuilen, en de politie probeerde hen – weliswaar figuurlijk gesproken – uit te roken. Alle leerlingen moesten in de sporthal wachten. Of ze de dievenbende uiteindelijk te pakken hebben gekregen, weet ik eventjes niet meer .

  • Wat deed je als de les saai was?

Uit het raam kijken, dromen, tekenen, spelletjes spelen (Pictionary, ik zie iets wat jij niet ziet, OXO, spelletjes op de rekenmachine), huiswerk maken, liefdesbrieven schrijven, babbelen, slapen met mijn ogen open.

Liefde in de jaren '90: een handgeschreven brief en een diskette met een liefdesliedje.

Liefde in de jaren ’90: een handgeschreven brief en een diskette met een liefdesliedje.

  • Wie is jouw favoriete leraar en waarom?

Ik denk niet dat ik die had? Misschien moet ik dan kiezen voor mijn leerkracht Engels en Nederlands uit het zesde middelbaar. Zij had een fantastisch Brits accent en een apart gevoel voor humor.

  • Vertel een leuk verhaaltje over iets wat je mee hebt gemaakt op school.

Het leukste moment van mijn volledige middelbare school-carrière vond ik de 100 dagen. Bij ons werd ’s ochtends de markt afgezet, en mochten we losgaan met eieren, scheerschuim en andere ranzigheid. Op school kregen we eerst ontbijt. Daarna werden de lessen aangepast en deden we vooral spelletjes. ’s Namiddags was het vrij podium en heb ik dus daadwerkelijk voor ongeveer duizend kijkers een dansje opgevoerd. Na vier uur mochten we ons weer uitleven met scheerschuim. ’s Avonds was er een fuif, waar iedereen naartoe kon gaan.

Geen foto van de 100 dagen, wel van een schooloptreden in het kleuter. Die moet de machtige bewegingen, ben ik.

Geen foto van de 100 dagen, wel van een schooloptreden in het kleuter. Die met de machtige bewegingen, ben ik.

  • Wat ben je geworden nadat je school hebt afgemaakt?

Ik ben alleszins geen leerkracht geworden . Momenteel werk ik in de culturele sector.

Met veel plezier – en ook wat gêne – heb ik deze TAG ingevuld. Ga je gang als je ook schoolherinneringen wil herbeleven!

Wanneer je pas na 6 werkuren beseft dat je uw top omgekeerd aan hebt pic.twitter.com/ztLWN1ntce

Tags

14 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge