Vorige week had ik een niet zo bijster aangename ontmoeting met een verkoopster in een parfumerie. Helaas was het niet de eerste keer dat mij dit overkwam. Ik heb jaren geweigerd om opnieuw te shoppen in die winkel waar professionele Make-up Artists Cosmetics aan het grote publiek verkopen en in dat luxueuze monument in de Gentse Veldstraat heb ik ooit een aanvaring gehad met een verkoopster, die niet tuk was op mensen die niet blank zijn. Uiteindelijk heb ik dit allemaal geslikt, want een scène in het openbaar maken, is niet aan ons West-Vlamingen besteed. Maar die ervaringen hebben me wel aan het denken gezet: sinds wanneer is het voor verkoopsters oké om onbeleefd te zijn tegen hun klanten? En als ik specifieker mag gaan: waarom kijken zoveel winkelbedienden uit parfumeriezaken neer op hun cliënteel?
Laten we eerlijk zijn: ik zie er niet uit als de gemakkelijkste klant van de dag. Ik weet dat ik een arrogante blik op mijn kop kan hebben en ik zie er ook niet uit alsof ik een goudmijn bezit. Maar laten we nogmaals eerlijk zijn: ik geef een fortuin uit aan make-up. Maak mij blij, wees vriendelijk en je ziet me bij elke limited edition collectie terugkeren. Zijn de verkoopsters daarentegen onbeleefd, dan zie je me daar nooit meer terug. Ooit heeft een verkoopster zich uit de naad gewerkt om dé perfecte lipgloss voor mij te vinden, toen ik maar 16 jaar was. Ook al wist ze dat ik maar één lipgloss per jaar kon kopen, gaf ze me toch een klantenkaart. Sindsdien is ze nog altijd mijn favoriete verkoopster van die parfumerie uit Parijs. En nadat ik mijn individuele protestactie had opgeblazen tegen die winkel waar professionele Make-up Artists Cosmetics verkopen, werd ik geholpen door de meest behulpzame MUA aller tijden.
Maar uiteindelijk zouden mijn koopgedrag of uitstraling geen invloed mogen hebben op het gedrag van het verkooppersoneel. Misschien zit ik wél op een goudmijn, maar wil ik dit niet aan de buitenwereld tonen. Wie weet ben ik een arme student, maar heb ik net wat geld voor mijn verjaardag gekregen en wil ik daarmee één high end lippenstift kopen. Of heel misschien zie ik er ontzettend fancy schmancy uit, maar wil ik eerst alle make-up uittesten, er thuis eventjes over nadenken en pas een week later de knoop doorhakken. Dat zijn allemaal goeie redenen om binnen te treden in een parfumerie. Wat een aantal winkelbedienden niet begrijpen, is dat de reden van de klant er nooit toe doet. Het enige wat er wél toe doet: de service die zij aanbieden.
Make-up kopen zou een feest moeten zijn. Ik wil niet dat je de rode loper uitrolt, maar ik wil wel met een goed gevoel naar binnen én naar buiten gaan. Een vrouw voelt zich beter door twee dingen: shoppen en make-up dragen. Wanneer een verkoopster in een parfumerie onbeleefd is, haalt ze haar slag binnen op beide vlakken. Op mij neerkijken (weliswaar letterlijk als figuurlijk), bij elke vraag met je ogen rollen en bij elk antwoord je zin beëindigen met het woord “meisje”, geeft me nu eenmaal niet dat warme gevoel vanbinnen. Als je dit als leerkracht zou doen, dan kreeg je een kudde briesende ouders achter jou. Maar door het intimiderende karakter van een parfumerie blijven wij stilzwijgend achter.
Wanneer ik nu make-up koop, shop ik vaak online. Ik ga ook naar Rijsel, omdat daar een andere mentaliteit in de lucht hangt. Ik heb ook het ontiegelijke geluk een fantastische parfumerie dicht bij huis te hebben, met verkoopsters die hun werk met liefde en de nodige kennis uitvoeren. Hun mening vertrouw ik en zo hoort het te zijn. Toevallig weet ik het één en het ander over make-up, maar wanneer ik een hulpeloos schaap zou zijn dat op zoek is naar de perfecte foundation, dan zou ik ook een verkoopster willen die weet welke kleur en textuur bij mij past.
Ik wil niemand met deze blogpost beledigen. Ik weet dat veel verkopers en verkoopsters hun hart en ziel in hun werk leggen, maar helaas zijn er ook een aantal rotte appels die het voor iedereen verpesten. Ik hoor die appels nu denken: klant is koning, maar ik ben keizer in mijn eigen rijk. En daarin heb je gelijk, beste verkoper. Behandel mij daarom als koning, dan behandel ik jou als keizer en zo is iedereen tevreden. Ik wil met deze blogpost wel zeggen: als jij een slechte ervaring met een verkoper hebt gehad, je bent niet alleen. Toen ik jonger was, las ik op blogs en fora over de fantastische klantvriendelijkheid in bepaalde winkels. Toen ik naar die winkel ging en net geholpen werd door die ene humeurige verkoper, dacht ik altijd dat de schuld bij mij lag. Kon ik mijn jonge ik maar deze boodschap geven: later krijg je een arrogante kop, maar nu heb je echt niets fout gedaan.
Hoe zit het bij jullie? Hebben jullie al minder aangename ervaringen met winkelbedienden gehad? En hoe hebben jullie daarop gereageerd?
Chahrazad
18/01/2015 10:21
Klopt helemaal wat je zegt! Wanneer ik een slechte ervaring heb, ga ik ook nooit terug naar een winkel! Betreft parfumeriezaken heb ik nooit een slechte ervaring gehad. Maar ik kan me zeer zeker voorstellen dat daar ook dames werken met een attitude.
x
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 10:38
Misschien zijn ze in Nederland vriendelijker dan in België? Da’s toch een beetje wat ik al ondervonden heb, wanneer ik Nederland bezoek.
ines
18/01/2015 10:40
Ik vind het groot gelijk dat je niet meer teruggaat naar de winkels waar je zo bent behandeld. Ik ga eigenlijk totaal niet graag naar parfumerie winkels e.d. gewoon om de reden dat ik vaak niet goed weet wat ik wil en ik merk inderdaad in sommige winkels dat er echt op je wordt neergekeken als je er niet uitziet alsof je veel geld heb. De winkel waar ik wel altijd heel erg tevreden was, was de MAC store in Gent, daar hielpen ze mij echt, als ik toch niks wou kopen, dan was dat zo maar. Duizend lippenstiften proberen voor je net dat kleurtje hebt dat je wilt? Geen probleem! In sommige winkels zou het toch geen waar zijn …
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 10:39
De MAC is inderdaad heel veel verbeterd, en in Gent heb ik ook al een top service gekregen!
Jessica
18/01/2015 11:10
Ik merk heel erg het verschil tussen de verkoopsters van Kiehl’s in Antwerpen en Gent. In Antwerpen lijken ze precies enkel en alleen te willen verkopen, terwijl ze in Gent de klanten echt willen helpen bij de zoektocht naar de perfecte gezichtsverzorging. Zo had ik een bon voor een gratis staaltje van hun nieuwste dagcrème. Ik ging toevallig dat weekend naar Gent en dacht die dus te gaan afhalen. Maar… de staaltjes waren op of nog niet binnen. Toen stelde de verkoopster voor dat ik gewoon mijn naam en adres zou achterlaten en dat zij me dan wel dat staaltje via de post op zou sturen. En inderdaad, een tweetal weken later zat dat staaltje met een lief handgeschreven briefje in mijn brievenbus. TOPservice!
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 10:40
Ja, de Kiehl’s in Gent is fantastisch! Omwille van hun klantvriendelijkheid zou ik speciaal naar Gent gaan. Ben één keer naar Antwerpen geweest, en vond het ook een heel groot verschil. Applaus voor Gent 😉
Julie
18/01/2015 11:53
Wat een bijzonder artikel! Het is inderdaad zo dat ik zelf ook graag naar de winkels terugga waar ze erg vriendelijk zijn. Zo zijn er in Antwerpen meerdere The Body Shop filialen, maar ga ik altijd naar dat van de Meir. Ook bij Lush trekt de vriendelijkheid je zo naar binnen, maar toch blijven ze eerlijk in hun adviezen. Dat vind ik het leukste aan winkelen, je deelt toch een bepaalde passie met hen? Bij de MAC store in Antwerpen is er één iemand die ik angstvallig probeer te ontwijken… Zo uit de hoogte overkomen is niet echt bepaald klantvriendelijk… 🙂
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 10:41
Haha, ik denk dat ik weet wie je bedoelt en ik probeer ze ook meestal te ontwijken 😉
Mica (@Sciencekoekje)
18/01/2015 11:56
I read recently a lot that especially small shops suffer from the big players and that people tend to shop more online and that is costing sales assistants their job. I have to say, i love going into a shop and touch and feel and even try what i am going to purchase. I am even ready to pay slightly more for it than i would pay online. This is however under the condition that i get this pleasant experience. If i do not get any service or even worst, looked down upon or treated unfriendly, than i will rather carry my hard earned money to an online retailer. I personally think that some people should be aware that they are getting paid to provide a service and that it is not up to them to whom they provide it. Beeing a sales assistant means more than putting cash into the till. I have a number of small shops i love to go to and that is mainly due to their service. I also have a number of big chains i like to go to because they love to provide service and friendly support. I have never been treated any way different then with respect and a lot of attention in for example, the Yves Rocher, the bodyshop, Lush or even Primark. Mac counters however, seem to be notorious for beeing snotty although i visited a great one in Hasselt. One thing which i really noticed that when i visited Selfridges and Harrods in London which are no doubt on the top of expensive high end stores, i got treated with the utmost respect and friendlieness. So if Harrods and Selfridges, where the millionaires and VIPs of this world shop can be friendly to me, then for sure some sales assistant in a middle sized belgian city should be able to do so.
I can just advice to not let this people intimidate you. No matter how much you are planning to spend, you are a customer and they are at fault and are doing a crappy job if they do not treat you right. But well, indeed i would take my buisness else where.
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 10:46
I totally agree with you! Shopping in Selfridges and Harrods is an amazing experience. They don’t push you, and even though they know I am a tourist, they help me with the uttermost respect. I think unfriendly sales people are something typical for Belgium. I’m always happy when I can shop in France, because everyone is so friendly. When I went to buy my Louis Vuitton and Balenciaga, I got the best experience ever. And trust me: I don’t look like a millionaire at all 😉
Kirsty
18/01/2015 11:59
De laatste tijd heb ik gelukkig geen onvriendelijke verkopers meer gehad, maar ik heb toen ik jaren terug ernstige acne gehad wel een keer gehad dat een vriendin van mij producten voor haar huid wilde kopen en ik gewoon random mee ging en ze mij toen meteen de duurste anti-acne dingen aan wilden smeren, terwijl ik zoiets had van: ja hallo, je beledigt me al door te zeggen dat mijn huid er vreselijk uitziet, denk je nu echt dat ik dan nog wat koop? Gelukkig heb ik er nu nauwelijks nog last van, maar het idee dat die verkoopster dacht dat ik nog wat ging kopen terwijl ze mijn huid al afkraakte (terecht, maar alsnog), vond ik wel heel sterk haha.
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 10:49
Haha, ocharm: dit is totaal geen leuk verhaal, maar het deed me toch wel een beetje lachen. Ik vind dat een verkoopster nooit ongevraagd over je huid mag beginnen. En zelfs al vroeg je om een product tegen acne, dan moest ze toch haar woorden op een subtiele manier overgebracht hebben.
En ik vind het heel triestig van mezelf, maar ik zou nooit een parfumerie durven binnenstappen zonder foundation op. Ik ben gewoon bang voor de reacties!
Nesrin Daily Cup of Bla Bla Bla
18/01/2015 12:10
Oh ja ik ken ze. Verkoopsters die denken dat Karl L. hun sugardaddy is en met de attitude staan alsof zij huize Chanel, Dior en YSL bewaken.
Ik ben super vriendelijk tegen alle verkopers of ze nu in de supermarkt staan of in een luxe winkel maar op het moment dat zij “bitchslappen” dan weiger ik om ook maar 1 cent uit te geven. En dit laat ik ook netjes weten.
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 10:50
Jij bent zo badass 😀 Ik zou ze wel een arrogante blik teruggeven, maar ik zou nooit iets durven zeggen.
Lys
18/01/2015 14:27
Ik weet nu toevallig over welke parfumerie je ’t hebt, en ik ga er zelf echt niet graag tenzij ik weet wat ik wil kopen. Pak een goede twee jaar geleden werd ik een keer straal genegeerd door de verkoopsters – klanten die na mij binnenkwamen werden geholpen terwijl ik de verkoopsters er zelf over had aangesproken dat ik een bepaald product wou kopen (wat ik uiteindelijk nog gedaan heb, ondanks die klantonvriendelijkheid). Was trouwens ook in de Veldstraat in Gent. Toen ik vorig jaar in Londen was, voelde ik mij in de hemel. De verkoopsters bij Selfridges, John Lewis, enz. waren ZO vriendelijk, je wordt daar echt vrolijk van 🙂
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 10:51
Niet te doen, hé? Shoppen in Londen vind ik ook een fantastische ervaring. En die parfumerie in de Veldstraat: die moeten iets aan hun personeelsbeleid doen en dringend!
Lien
18/01/2015 16:31
Ik herken dat gevoel, zeker toen ik nog wat jonger was. Zo had ik voor mijn verjaardag eens geld gekregen en ik wou er een nieuwe parfum mee kopen. In de winkel werd ik eerst straal genegeerd en toen ik eindelijk de verkoopster haar aandacht te pakken had, leek het wel of alles wat ik vroeg teveel gevraagd was…
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 10:52
En zo wordt jouw speciaal moment volledig verpest. Helemaal niet fijn, hé!
Chinouk
18/01/2015 18:22
Jeetje wat naar.. Ik werk zelf namelijk (met veel liefde) in een parfumerie en zou het vreselijk vinden als klanten zo over ons (mij en mijn collega’s uit dezelfde winkel) zouden denken. Wat zonde! Want een vrolijke klant, daar doe je het toch voor?
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 10:53
Jij bent één van de goeie, maar ik had ook niet anders verwacht 😉 . Neem deze blogpost niet op als een belediging, want ik weet dat er ook veel goeie verkoopsters bestaan!
Mayara Esther
18/01/2015 20:12
Ik begrijp jou en vroeger dacht ik ook dat het aan mij lag en ging vervolgens verdrietig naar huis. Ik heb een keertje gehad dat ik een winkel binnen liep, degene vroeg of ik de koffer die bij de etalage stond mocht bekijken en toen zei de verkopers “Oh, dat kan je niet betalen hoor”.. ik liep vervolgens verdrietig de winkel uit en dacht dat het aan mij lag, eenmaal thuis was mijn moeder woedend, ik was toen al 16 geloof ik. En bij de Douglas in Rotterdam heb ik ook nare ervaringen, ik kom daar gewoon niet meer in mist ik geen andere keus heb. Soms vraag ik me af wat zulke verkopers in hun hoofd hebben, je hoort klanten met respect te behalen en al helemaal in Nederland waar je volgens de wet iedereen op dezelfde (respect-volle) wijze moet behandelen.
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 10:53
Da’s vreselijk! Heb je dan een klacht ingediend?
Jasmine
18/01/2015 20:55
Een keer een ontzettende onbeleefde Zara verkoper gehad en zo standvast als ik ben heb ik de Zara 10 jaar lang in de ban gezet. Nu heb ik het ze vergeven maar aangezien Zara niet in mijn standaard shoproute zit, ben ik er nog tot op de dag van vandaag niet geweest. Better be nice…
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 10:54
Haha, ik heb diezelfde mentaliteit! Ik weiger een winkel te bezoeken, als ik een heel slechte ervaring in het verleden heb gehad. Foei, Zara!
Birte
18/01/2015 21:30
Ik ging onlangs een Levi’s-broek terugbrengen die na 4 weken al gescheurd was, en de verkoopster keek ostentatief naar mijn – toegegeven, niet al te magere – billen en zei: ‘Dat is van het schuren!’
Ja, du-uh. Maar als ik een broek van € 99,95 koop in mijn maat, wil ik toch écht dat ze langer dan één maandje meegaat…
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 10:57
Haha, dit verhaal is helemaal niet grappig, maar toch zit ik hier te lachen, omdat ik de situatie herken. Heb dit ook eens meegemaakt met een broek van de Brooklyn (toch ook niet echt een goedkope winkel, vind ik) en ze weigerden om mij (in der tijd nog mijn moeder) terug te betalen. Hé, verkopers: een thigh gap is niet normaal! 95 procent van de vrouwenbillen schuren tegen elkaar!
Kiss & Make-up
19/01/2015 12:58
Ik heb zelf in de verkoop gewerkt en ook al had ik echt een rotdag en een rothumeur, ik deed aaaaltijd mijn best om dat NOOIT te laten zien aan mensen of uit te werken op klanten. Da’s gewoon unfair, weet je wel. Jij bent daar om je job te doen en die mensen zijn daar om iets te kopen, no reason to get all bitchy on people’s asses. Ik heb er dan ook enorm moeilijk mee als ik onvriendelijk behandeld word in een winkel of op café of restaurant. De laatste keer dat ik onvriendelijk werd behandeld was in een fonduerestaurant. Heerlijk gegeten, maar nee, mij zien ze daar niet meer terug. Bij een winkel zou ik minder de neiging hebben om te zeggen ‘foert, hier kom ik niet meer’ maar het zou toch wel een wrange nasmaak nalaten.
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 10:58
Ja, bij mij laat het ook een wrange nasmaak na, maar mijn ego is dan echt te groot om te zeggen: ik keer terug!
Anouk
19/01/2015 17:53
Wat een goed geschreven stuk! Als ik naar word behandeld, dan koop ik er ook niks en kom ik zeker niet meer terug. Echt heel erg jammer dat er van die rotte appels tussen zitten ;-)!
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 10:58
Dankjewel! Die rotte appels toch, hé 😉
Marlies - GM&PB
19/01/2015 21:00
Heb net je blog ontdekt! Leuk stuk heb je geschreven!
Ik snap dat je als verkoper soms een slechte dag kunt hebben of dat die ene klant echt het bloed van onder je nagels haalt, maar dan nog moet je professioneel blijven. Een dokter doet zijn operaties ook niet slechter omdat hij een slechte dag heeft. Ik heb het helaas al een paar keer tegen gekomen. Van letterlijk de winkel uitgekeken te zijn tot minachtige opmerkingen als ‘dit ga ik niet tonen, want dat is te duur voor jou’. Meestal haal ik mijn schouders op en denk ik “your loss” en ga ik naar de concurrentie. Maar het geeft hoe dan ook geen fijn gevoel.
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 11:00
Wanneer een verkoper zoiets tegen mij zou durven zeggen, zou ik volledig gek worden, haha! En ik ben geen klager, maar dan zou ik zeker en vast een klacht neerleggen.
Indian2day
19/01/2015 21:43
Leuk artikel heb je geschreven en ik geef je groot gelijk. Als ik niet het gevoel krijg dat ik fijn behandeld wordt dan ga ik per direct weg van daar. Op zo een manier heb je al geen zin om geld daar uit te geven.
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 11:00
Dankjewel! En groot gelijk!
Amber
20/01/2015 18:01
Ik ben het helemaal met je eens, ondanks ik zelf ook een verkoopster ben. Ik heb in twee prachtige parfumerie zaken mogen werken, maar als ik dan bij een ander filiaal binnenkwam in mijn kloffie, werd ik naar behandeld omdat ze dachten dat ik niks kon kopen. Wrong mind girl, ik koop waarschijnlijk meer dan alle klanten hier die er fancy uit zien. Zo verschrikkelijk, zelfs omdat het eigenlijk nog collega’s zijn ook! Omdat ik dit zelf heb meegemaakt, ben ik juist als verkoopster zo vriendelijk. Als er jonge meiden binnenkomen, wil ik ze juist goed helpen. Ik vind het namelijk belangrijk dat wanneer iemand al haar spaargeld uit komt geven voor een lipstick, ze wel de juiste keuze maakt. Ik kan hier waarschijnlijk ook echt uuuren over doorpraten, geef je helemaal gelijk. Die verkoopsters verpesten het beeld van de goede verkopers.
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 11:01
Ah, jij bent één van die heel goeie verkoopsters! Als ik in Nederland woonde, dan zou ik één van je trouwe klanten zijn 😉
Renate
20/01/2015 20:47
Ik vind het altijd zo stom als verkopers/verkoopsters zo doen, ik vind dat ten eerste je klantvriendelijk moet zijn, maar ik vind sowieso waarom zou je onaardig tegen iemand zijn? maar ik moet eigenlijk zeggen dat ik nooit echt hele onaangename verkopers/verkoopsters gezien heb. Je hebt er natuurlijk bij met zo’n bitch kop of die super chagrijnig tegen je doen, maar ik heb niks meegemaakt dat ik het persoonlijk oppakte ofzo. Ik hoorde vroeger ook vaak van leeftijdgenoten toen ik nog op het middelbare zat dat ze zo rot behandeld konden worden als ze in een luxere parfumerie waren, omdat de verkopers/verkoopsters natuurlijk dachten dat ze het toch niet zouden kopen als je zo jong bent, maar ik heb ook dit niet meegemaakt, maar ik denk dat het te maken mee heeft, omdat toen ik 11 was al 16 jaar leek en toen ik 15 was dachten ze al dat ik 20 was, dus ik denk dat het daarmee te maken heeft. Voor de rest koop ik eigenlijk bijna alles online, omdat ik het persoonlijk gewoon fijner vind, maar ik vond ook wel leuk toen ik nog veel bij een winkel hier ging kijken bij OPI (nu niet meer, ik ben overgestapt op dierproefvrije cosmetica) dat er een meisje/vrouw als verkoopster werkte en een keer tegen me zei “wist je al dat OPI een nieuwe collectie heeft? want ik zie jou daar altijd kijken!” en dat vond ik zo leuk dat ze dat opgemerkt had! Ieder geval een heel leuk en goed artikel, want ik ben er wel mee eens dat ze klantvriendelijk moeten zijn en of je nou wel of niks koopt ze zijn er toch voor om je te helpen?!
Jasmijn Cherubijn
25/01/2015 11:03
Inderdaad, zelfs als ik niets koop: op het einde van de maand staat hun loon toch op hun rekening. Maar goed voor jou dat je nog nooit een heel slechte ervaring hebt meegemaakt 😉
Sefanja Rubina
29/01/2015 23:02
Zeer herkenbaar! Vaak genoeg meegemaakt, en ik heb de neiging met dezelfde mentaliteit erop te reageren (m.a.w. niks te kopen, omdat ik het ze niet gun). Ik heb zelf in kledingwinkels gewerkt en ben altijd heel open en vriendelijk geweest tegen klanten (naar mijn weet), ik vind dat je mensen niet moet beoordelen aan de hand van hun uiterlijk! Ik ben weleens met vriendinnen naar een winkel geweest (zij met bling en makeup op, ik in skinnies en skater schoenen), en werd gewoonweg genegeerd door de verkoopsters, terwijl mijn vriendinnen uitgebreid werden geholpen! Terwijl ik uitgerekend degene was die van plan was een klein fortuin daar uit te geven. Ben huilend van binnen/woedend de winkel uitgestapt lol
X
Jasmijn Cherubijn
01/02/2015 10:05
Ja, da’s zo frustrerend, hé! Vroeger kleedde ik me helemaal op wanneer ik ging shoppen, maar nu ben ik daarmee gestopt. Ze moeten me maar nemen zoals ik ben. Maar leve online shoppen, zo kan ik zelf vanuit mijn pyjama luxeproducten kopen 😉 .