in the pocket of my jeans are only coins and broken dreams
Search

Fenty Beauty by Rihanna | Not a review, just my opinion

Jasmijn Cherubijn 2.0: ik weet nog niet wat het zal worden. Ik heb geen missie, noch visie. Ik koop weinig nieuwe make-up producten, dus ik kan nauwelijks reviews schrijven.

Lifestyle-gewijs is mijn leven ook niet zo bijster interessant. Mijn woonplaats ziet er allesbehalve Scandinavian/shabby chic/Instagram-waardig uit. Koffie-art foto’s kan ik ook niet doen, want ik lust geen koffie. Mijn visie op mijn kledingstijl is de laatste tijd: loop erbij als een zwerver, maar draag een dure sjakoche, en dan zie je er toch nog deftig uit.

Maar ik ben wel nog geïnteresseerd en zelfs gefascineerd door sommige dingen/mensen op deze aardkloot. Interviews afnemen en daar een blogpost over schrijven, dat zou ik plezant vinden.

En ik heb ook nog een mening over bepaalde dingen in de wereld, zoals tv-programma’s (serieus: Bonnie moest The Voice van Vlaanderen gewonnen hebben) en nieuwe launches in make-up land. Ik heb nog geen enkel product van dit merk gekocht, maar toch heb ik al een mening over Fenty Beauty by Rihanna.

© Fenty Beauty

Alles wat Rihanna aanraakt, verandert in goud. Puma kent de tijd van zijn leven, dankzij Fenty x Puma, en DJ Khaled ging nog een nobele onbekende zijn, mocht Rihanna niet het nummer Wild Thoughts ingezongen hebben.

Over Fenty Beauty dachten velen dat het een tweede Kylie Jenner make-up range ging worden. Je weet wel: bombastisch matte lippen, onnatuurlijk lange wimpers en meer contour dan een drag queen.

Maar toen verscheen de Fenty Beauty campagne. Rihanna werd mijn topwijf van de dag, en ik wist onmiddellijk dat deze make-up lijn – letterlijk – het gezicht van 2018 zal veranderen.

Een natuurlijke huid, wat blush, een stevige highlight, een zachte nude glossy lip en praktisch niets op de ogen. Prachtige en sterke vrouwen, empowered, intelligent, met ballen aan hun lijf. Geen onzekere meisjes, maar vrouwen van de wereld die evenveel rechten hebben als iemand anders.

Foundation was het eerste product dat Fenty Beauty op de markt bracht. Een gewaagde zet, want foundation is het moeilijkste product om goed te krijgen. In Ici Paris XL doet Chanel ons geloven dat er maar vier huidskleuren bestaan. In het Kruidvat vind je bij L’Oréal al 14 verschillende tinten. MAC is de koning met hun Studio Fix Fluid in 42 kleuren, maar zelfs daar knelt er maar dan één schoentje. Hun lichtste kleur (NC15) is niet licht genoeg, en de ondertoon van hun foundations (NC/NW/C/W) is te sterk voor de meesten onder ons. Ik ben Aziatisch, en een NC20 lijkt zelfs geel op mijn gezicht.

© Fenty Beauty

Fenty Beauty bracht maar liefst 40 kleuren op de markt, in alle ondertonen die er maar kunnen bestaan. Verschillende huidskleuren, en daardoor ook verschillende culturen, komen aan bod in haar commercial. Over de foundation zelf kan ik mijn mening niet geven, maar naar ’t schijnt is hij goed voor de gecombineerde/vette huid. Dat is geen verrassing voor mij, aangezien Rihanna zelf een vette huid heeft.

© Fenty Beauty

Bij de lancering was er maar één lip-product: een gloss, die bij elke huidskleur werkt. Dit vond ik een gewaagde zet, aangezien we de voorbije jaren gebombardeerd werden met lippotloden en ultra-gepigmenteerde liquid lipsticks. Een eenvoudige lipgloss heeft nog nooit zoveel aandacht gekregen.

© Fenty Beauty

Daarna volgde onder andere een eyeshadow palette. Wederom geen palette, zoals elk merk momenteel heeft. Je weet wel: neutrale kleuren en matte finish. Rihanna smeet gifgroen, azuurblauw en fuchsia in haar palette, maar hield de andere kleuren neutraal. Je bent er voorstander van of niet, maar er is wederom voor elk wat wils. Speel je graag met kleur? Ga ervoor. Wil je een subtiele waas op je oogleden? Het kan evengoed.

© Fenty Beauty

De keuze voor een rode liquid lipstick, terwijl haar andere lippenstiften in lippenstift-vorm zijn, wijt ik aan MAC. Een paar jaar geleden heeft Rihanna een collectie met MAC gelanceerd. Ruby Woo werd een retro matte lipstick en kreeg de naam RiRi Woo. Een felrode lippenstift met een sterke blauwe ondertoon is een kleur die werkelijk iedereen kan dragen. Om waarschijnlijk verwarring te voorkomen, werd de nieuwe rode lippenstift een liquid lipstick.

© Fenty Beauty

Je moet lef hebben om in 2017 met deze collectie op de markt te komen. Rihanna gaat in tegen alle huidige make-up trends, en dat voelt aan als een frisse bries. De make-up trends die op Kylie Jenner gebaseerd zijn, vond ik na een tijdje ontzettend saai, demotiverend en onhaalbaar.

Als we dan toch een trendsetter in 2018 nodig hebben: kan Rihanna de nieuwe standaard worden, aub?

2 Comments
  1. Sonia Lejeune

    25/12/2017 18:14

    You are back! I love it!!!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ontdek meer van JASMIJN 2.0

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder