Ik heb altijd met een gerust hart bij Feel Unique besteld. Voor zover ik wist, was Feel Unique in Groot Brittannië gevestigd. En zoals u waarschijnlijk al wist: binnen de EU hoeven we geen importkosten te betalen. Al meer dan twintig keer heb ik een Feel Unique bestelling zonder problemen ontvangen. Wanneer ik importkost-verhalen over Feel Unique hoorde, begreep ik nooit waarom zij wel importkosten moesten betalen.
Maar een paar weken geleden stond mijn postbode voor de deur en moest ik 24.84 euro betalen. Na een “wablieft? 25 euro voor dat klein pakketje?” – reactie heb ik netjes het bedrag betaald en de doos grondig geïnspecteerd. En zo heb ik eindelijk het grote Feel Unique importkosten – mysterie kunnen ontrafelen. Benieuwd naar de waarheid? 🙂
Tot mijn grote ontsteltenis zag ik dat het land van herkomst Jersey is. En als we Wikipedia raadplegen, leren we dit:
Jersey is een eiland op 22 kilometer voor de Franse kust van Normandië in de baai van de Mont Saint-Michel. Het is het grootste van de Kanaaleilanden. Het is net zoals Guernsey en het in de Ierse Zee gelegen Man geen onderdeel van het Verenigd Koninkrijk maar een Brits Kroonbezit, ook is het geen onderdeel van de Europese Unie.
Kort samengevat: Feel Unique pretendeert Brits te zijn, maar eigenlijk zitten ze op Jersey, oftewel een eiland dat zo goed als autonoom is. Het enige wat ze met Groot Brittannië delen, is de koningin.
De Belgische douane controleert steekproefsgewijs buitenlandse pakketjes, en blijkbaar was het bij mij: twintigste keer, goede keer. Zo moest ik 12.84 euro BTW en 12.00 euro formaliteiten betalen. En dat op een pakket van 53.20 euro, auw.
En van de Belgische douane gesproken: rappe kerels zijn het niet. Mijn pakket werd verzonden op 16 februari, en ik heb het ontvangen op 26 maart. Mocht je pakket ook meer dan een maand onderweg zijn: je bent gejost.
Maar het douane-verhaal kent ook een vrolijk eind. Feel Unique vermeldt nergens op hun website dat zij verzenden vanuit Jersey, maar we vinden wel deze informatie terug:
Prices are shown inclusive of UK VAT at 20% where applicable – feelunique.com pay all VAT directly to UK customs.
For deliveries into Europe, in the rare event that you are charged import duty, feelunique.com will refund these charges, provided we are notified within 30 days of despatch.
Feel Unique betaalt de importkosten dus netjes terug. Wederom: rappe kerels zijn het daar niet, maar uiteindelijk doen ze het wel. Mijn tip zou zijn: niet opgeven en hen bombarderen met e-mails. Of ga op Twitter en contacteer @FeelUnique_Care, en doe hen bezwijken onder de social media druk.
Maar eerlijk gezegd: ik zal bij Feel Unique blijven shoppen. Ze hebben vaak de laagste prijzen en geven zo nu en dan enorme korting. Hebben jullie al slechte ervaringen met Feel Unique gehad?
Lys
22/04/2015 19:37
Haha, who knew! Kan me het wtf-moment voorstellen als de postbode je er ineens een rekening bij geeft :p wel goede service van FeelUnique, mooi dat ze aanbieden om de importkosten terug te betalen!
Florentine
22/04/2015 23:55
Eigenlijk vind ik het heel leuk & handig klinken, maar ik heb er nog nooit besteld.
Je hebt zo’n leuke blog! ❀
Jasmine
23/04/2015 01:19
Dat is geen klein bedrag voor importkosten, wauwza! Jah Belgische post is neet een van de snelste: kreeg dit jaar een postkaart die er ongeveer drie weken over deed over een afstand van nog geen 50 km. Wel fijn dat je het bedrag terugkreeg, anders zit je ook wel lekker.
Ines
23/04/2015 08:44
Wel fijn dat ze het bedrag terugbetalen 🙂
Chahrazad
23/04/2015 11:44
Wat balen. Maar wat goed dat ze wel de importkosten vergoeden!
Ik had nog nooit eerder van Feel Unique gehoord. Maar gauw even rondkijken.
Tania
23/04/2015 12:41
Ik mag niet klagen. Ik heb de vorige keer de kosten binnen de week teruggekregen, zonder probleem en de laatste keer heb ik ze zelfs niet moeten betalen. Ik kan kan dus niets negatief zeggen.
Jana
23/04/2015 14:27
Oh, ik wist helemaal niet dat je via FeelUnique ook soms invoerkosten moest betalen. Wel goed om te weten dat ze terugbetaald worden!